Sisällöntuotantoneuvoja
Olen saanut paljon kyselyjä siitä, millaista on olla ammattimainen
sisällöntuottaja. Saamieni kysymysten perusteella olen laatinut
tämänpäiväisen ohjelmani aiheen, ja kerron, kuinka sinäkin voit onnistua
tällä jännittävällä alalla. Tervetuloa Sisällöntuotanto 101
-podcastiin. Minä olen bloggaaja, vloggaaja, tiktokkaaja, tubettaja,
fasettaja ja äksääjä, ja annan aina mielelläni sisällöntuotantoneuvoja.
Mennään
suoraan kysymyksiin. Nimimerkki “Räpiköijä” kysyy, että miten aloitin
sisällöntuottajana. Minäpä kerron. Vuosia sitten olin niin kuin ihminen
tavallisesti tuppaa olemaan. Yksinäinen, onneton, ontto sisältä. Sitten
otin itseäni niskasta kiinni ja aloin tuottaa sisältöjä internettiin.
Elämän tarkoitus saavutettu! Tässä työssä tarvitaan vain mikrofoni,
kamera ja nettiyhteys. Kuka tahansa voi olla sisällöntuottaja. Sinäkin
pystyt tähän.
Seuraavaksi “anzu987” pyytää määrittelemään, että
mitä edes on sisällöntuotanto. Se tarkoittaa mitä tahansa yrityksen tai
influensserin tuottamaa sisältöä, kuten tekstejä, kuvia tai videoita.
Ennen olisi sanottu, että kirjoitan lehtiartikkeleita. Nykyään sanotaan,
että tuotan sisältöjä. Ennen tehtiin radio-ohjelmia, nykyisin tuotetaan
sisältöjä. Ennen otettiin valokuvia, kuvattiin videoita, sävellettiin
musiikkia, luotiin taidetta. Nykyisin tuotetaan sisältöjä. Ja mielellään
maksullisia sellaisia.
Ennen kuin mennään eteenpäin, sananen sponsoreiltamme:
Onko
kova nälkä, mutta kokkaaminen ei kiinnosta? Sellaista se on joskus.
Tilaa lempiruokasi suoraan kotiovellesi. Kotimainen WATTI
ruoankuljetusfirma. Ruokalähettien oikeudet eivät sisälly palvelun
hintaan.
Nimimerkki “MasiKaksKasi” kysyy: mikä sun
koulutus muka on? Noh, tähän ammattiin ei ole koulutusta.
Sisällöntuottajana pitää sisäistää se ajatus, että juuri sinä olet
uniikki, täysin ainutlaatuinen brändi, ja että juuri sinulla on paljon
annettavaa maailmalle. Etsi se markkinarako itsellesi, jonka vain sinä
kykenet täyttämään, koulutuksesta ja työkokemuksesta viis.
“Tepattaja”
kyselee, että millaisia ominaispiirteitä hyvällä sisällöntuottajalla
on. Sisällöntuottajana tulee osata toimia itsenäisesti ja omatoimisesti
ja samalla omata stellaariset ryhmätyötaidot. Mielellään tulee olla
kansainvälistä työkokemusta ja kriisinhallintakykyjä. Tämä on vaativa ja
mielenkiintoinen työ. Jopa entinen pääministerimme teki loikkauksen
politiikasta sisällöntuottajaksi.
Nimimerkki “Jonne” kysyy, että
eikö minua hävetä se, että päivät pitkät suollan turhia sisältöjä
internetiin, vaikka samalla maailma on tulessa, ilmasto lämpenee,
napajäät sulavat, apteekin hyllyiltä loppuvat masennuslääkkeet ja Mika
Aaltola saa Halla-ahonkin näyttämään varteenotettavalta
presidenttiehdokkaalta? Tähän voin sanoa, että minä olen
sisällönsuoltajana kiinnostunut edistämään lähinnä omia asioitani,
toisin kuin poliitikot, jotka tunnetusti ajavat meidän kaikkien asioita.
Katsotaanpa, oliko täällä yhtään asiallista kysymystä. Ei, ei,
ei, ei, ei, tässä pyydetään lähettämään ruokottomia kuvia, tässä
lähetetään ruokottomia kuvia… No tässä kysytään, että kuinka saada lisää
seuraajia somessa? Sanoisin, että luomalla laadukasta sisältöä ja
pitämällä somelinkit ajan tasalla, jotta seuraajat pääsevät helposti
kiinni luomiisi sisältöihin.
Nimimerkki “O tempora, o mores!”
kysyy, että miksi te nettipellet aina pyydätte seuraamaan teitä somessa,
Jeesusta seurataan, ei somettajia. Niin no minä en tämän Jeesuksen
sisältöihin ole tutustunut, hän varmaan toimii eri sovelluksissa kuin
minä, niin en osaa sen tarkemmin sanoa.
Seuraavaksi tällainen viesti: “Olisiko aika uudelle vaiheelle elämässä? Olisiko aika kääntää uusi sivu? Olisiko aika uudelle miehelle ja uudelle sisustukselle…”
Jaahas, joku kuuntelija siellä yrittää mainostaa omia palveluitaan
ilmaiseksi, hyvä yritys! Seuraavaksi vuorossa MAKSETTUA sisältöä:
Raskaan
työn raataja, sinä tietotyöläinen. Sinä pidät tätä yhteiskuntaa
pystyssä. Sinun työpanostasi tarvitaan. Pitkän työpäivän päätteeksi
sinun ei tarvitse huolehtia ruoanlaittamisesta, vaan voit hemmotella
itseäsi kotiovellesi kuljetetulla ravintolaruoalla.
WATTI. Me välitämme ruokasi. Me emme välitä ruokalähettien oikeuksista.
Kiitos
kaikille kysymysten lähettäjille hyvistä kysymyksistä. Tätä siis on
sisällönsuoltaminen, ei kun siis tuottaminen, sisällöntuottaminen!
Muista tykätä, painaa notifikaatiokelloa ja seurata minua somessa! Ja
muista, kuka tahansa voi olla sisällöntuottaja. Sinäkin pystyt tähän!
...
Julkaistu alun perin Rubikonin rannalla -blogissa 15.11.2023
Kommentit
Lähetä kommentti